Ne biliyoruz ki

Ne ... biliyoruz ki?

Orjinal Adı: What Bleep Do We Know?
Kitabın ilerleyen bölümlerinde belirtildiği üzere projenin asıl adı "Ne bok biliyoruz ki?". Filmini kaçırmışım. Geçen beş yıl için büyük kayıp. O yıllarda (2004) Kıbrıs'ta yoğun çalışıyordum. Yakın tarih konusundaki eksikliğimi kitaplarla tamamlamaya uğraşırken bu konuları epey ihmal etmişim.

Aslında eser, bir film ve bir kitap olmak üzere iki parçadan oluşuyor. Kitap daha kapsamlı anlatım ve örnekler içeriyor. Bu arada film ve kitaptaki örnekler farklı. Karayip yerlileri örneği sadece filmde yer alırken, karayollarına zorunlu iniş yapan küçük uçaklara çarpan sürücüler örneği sadece kitapta var.

Bilime ve felsefeye ilgi duyuyorsanız kesinlikle kaçırılmaması gereken bir yapıt.

Vardıkları sonuçlara katılma zorunluluğuz yok. Ama yaklaşım, içerdiği bilgi ve karmaşık bilimsel ve felsefi konuları sunuş tarzıyla beni epeyce etkiledi. Bilimsel açıdan bakıldığında, bilim çevrelerinin nerede oldukları konusunda da çarpıcı mesajlar veriyor.

Kuantum bilgisayarlar, Kuantum beyin, Kuantum başarı gibi onlarca örneğini duyduğumuz benzetimlerin aslında kuantum fiziğinden etkilenen yaklaşımlar olduğunu biliyoruz. Peki kuantum parçacıkların akıl almaz dünyası ile ilgili ne biliyoruz?

Madur olmak, şanssız, bahtsız, kısmetsiz, kader kurbanı olmak... Bunu engellenmek mümkün mü? Önyargılı bilim insanlarının tanımladığı gibi sadece rastlantısal olarak ortaya çıkmış biyo-kimyasal bir çorbanın sonucu muyuz? Peki ya Bilinç, yaşam, can, ruh? Plasebo etkisi, Niyetin buz kristallerine etkisi, ateşin ve suyun üzerinde yürüme... ? Beyninizde çakan bir şimşeği, aklınıza gelen düşünceyi bilim açıklayabiliyor mu? Yoksa mekanizma Atom Altı parçacıkların sistemiyle mi çalışıyor? Eğer öyle ise, Kuantum mekaniğinin diğer özelliklerini de taşıyor olmamız gerekmez mi? Eğer itaşıyorsak, Kuantum parçacıkları gibi aynı anda birden çok yerde olabilir miyiz (en azından bilinç)? Evrende herhangi diğer bir parçayla iletişim kurabilirmiyiz, etkileyebilir miyiz? Gözlemci miyiz? Nihai Gözlemci kim?

Önerim, önce filmin tamamını izlemeniz ve ilginizi çekerse, kitabını edinerek okumanız.

Kitap İnkılap'tan 2008'de çıkmış.
Film ise 2004 yapımı.


2 yorum:

  1. Bu film yasaklanmis artık bir sey soyleyemiyorum

    YanıtlaSil
  2. Bir yasaklanma söz konusuysa neden DVD ve kitabı helen satışta? Hepsini geçtim, kitabı bir devlet üniversitesinin kütüphanesinden alıp okumuş olmam biraz garip değil mi? İşlerin yavaş yürüdüğünü farzederek, acaba yasakla ilgili bir kaynak gösterebilir misiniz?

    Katılımınız için ayrıca teşekkürler.

    YanıtlaSil

SPARQL Sorgu Modülü Demo Sayfası Yayında

Daha inceki gönderilemde bahsettiğim Joomla! 2.5 için SPARQL sorgu modülü deneme sayfası yayında. Sayfada solda ve altta olmak üzere dbpe...